Deprem Anında ve Sonrasında Telefon Kullanımı ile Yardım Alma

 


Deprem anında ve sonrasında iletişim sağlayabilmek yaşanan şok nedeniyle zor olabilir. Yazımızda deprem anında ve sonrasında telefon kullanımı ile yardım almayı anlatacağız.

Deprem anında ve sonrasında birileriyle iletişim sağlayabilmek yaşanan panik ve şok nedeniyle çok zor olabilir. Bu gibi durumlara karşı telefon kullanımı ile yardım almanın önemini kavramak gerekiyor.

Deprem Bölgesinde İnternet ve Arama Hizmetleri

Kahramanmaraş, Adıyaman, Hatay, Gaziantep, Kilis, Malatya, Adana, Diyarbakır, Şanlıurfa gibi şehirlerde meydana gelen deprem felaketinden dolayı bölgedeki ulaşım ve iletişimde çok büyük problemler yaşandı. 

 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, deprem gölgesindeki vatandaşların kesintisiz iletişim sağlayabilmeleri için GSM operatörlerine talimat verdi. Bölgede bulunan depremzedelere ücretsiz konuşma ve ücretsiz internet paketleri yüklendi. Borcundan dolayı kapanmış olan tüm internet, sabit ve mobil hatlar da görüşmeye açılarak vatandaşların mağduriyeti giderilmeye çalışıldı. Ayrıca deprem bölgelerindeki tüm ankesörlü telefonlar üzerinden de ücretsiz şekilde iletişim sağlanmaya başlandı. Operatörlerden de büyük destekler gelmeye devam ettiğini açıkladı. 

 

Turkcell’in, depremde zarar görmüş baz istasyonlarını hızla onarırken bölgeye fazla sayıda ekip desteğiyle birlikte jeneratör, mobil baz istasyonları, uydu hizmeti sağlayabilen mobil araçlar sevk ettiğini duyurdu.

 

Vodafone'un, depremzede müşterilerine acil iletişim ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için ücretsiz konuşma, SMS ve internet paketi tanımladığını vurgulayarak fatura borcundan dolayı GSM hatları kapalı ya da kısıtlı olan kişilerin hatlarının açıldığını belirtti.

 

Türk Telekom’un "Türk Telekom Arama ve Kurtarma Ekibi” ile deprem bölgesine fazla sayıda çadır, battaniye ve uyku tulumları gönderdiğini duyurdu. Akıllı cihazlar için Türk Telekom mağazalarından temin edilebilecek taşınabilir şarj cihazı desteği sağlandığını da ayrıca belirtti.


Bütün Telefonlarda Olması Gereken Acil Durum Uygulamaları

Depremi dakikalar öncesinde hissedebilen, acil durumlarda sevdiklerinize mesaj yoluyla iyi olduğunuzu ileten, konumunuzu bildiren ve özellikle de internetin bulunmadığı anlarda bile iletişim kurmaya yarayan uygulamaların sayısı gün geçtikçe artıyor. Bu uygulamalardan birini tercih ederek kendinizi daha güvende hissedebilir, yaşanabilecek olumsuzluklara karşı ilgili kurum ve kişilerle anlık olarak iletişim kurabilirsiniz. 

 

Bu uygulamalarla GSM hatlarında oluşabilecek yoğunluğun önüne geçilebiliyor ve bölgedeki afet yönetimi başarılı şekilde sağlanmış oluyor. Hayat kurtaran deprem uygulamalarından birkaçına aşağıdan ulaşabilirsiniz;

 

Afad Acil: Deprem bölgelerindeki kullanıcılar, internet üzerinden tek tuşla 112 Acil Çağrı Merkezine ulaşıp durumlarını bildirebiliyorlar. Enkaz altında yardım bekleyip sesli arama yapamayan kişiler, uygulama içindeki hazır mesajları kullanarak yardım taleplerini iletebiliyorlar. Ana ekranda yer alan acil toplanma alanlarının bilgilerine ulaşabiliyorlar. Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.


Akut Güvendeyim: Tek bir butonla konumunuz, durumunuz ve güvende olduğunuzu önceden belirlediğiniz kişilere bildiren uygulama, deprem anında neler yapabileceğinize yönelik temel bilgilere ulaşmanızı da sağlıyor.        Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

112 Acil Yardım Butonu: Sağlık Bakanlığı uygulaması olan ‘112 Acil Yardım Butonu', acil durumlarda konum bilginizi paylaşmadan en kısa sürede size ulaşılmasını sağlar. Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

BiP: ‘Acil Durum Butonu’ aracılığıyla internetle çalışabildiği gibi Bluetooth üzerinden de çalışabiliyor. Buton içindeki "Yardım İste" özelliği sayesinde kullanıcılar, ihtiyaç anında Bluetooth bağlantısıyla 300 m’ye kadar çevrelerinde bulunan kişilere sesli veya yazılı acil durum çağrısı iletebilir. Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

Earthquake: Olası bir deprem için sizi bilgilendiren uygulama, depremlerin gerçekleşme konumlarını hem noktasal hem de ısı haritası şeklinde ekranlara taşıyor. Acil durumlarda iletişim kurmayı hızlandırıyor. Deprem öncesi, deprem sırası ve sonrasında yapılabileceklere yönelik talimatlar veriyor. Seçtiğiniz şehir, bölge ya da ülkelerdeki depremleri anlık olarak bildiriyor. Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

eQuake: Yakın bir konumunuzda olan depremi sismik sensör ağları ile anlık olarak bildiren bu uygulama sayesinde şiddetli bir depremi daha sarsıntı başlamadan saniyeler öncesinde öğrenme fırsatınız olabiliyor.               

 

Life360:Find Family and Friends: GPS özelliğiyle deprem anında aileniz ve sevdiklerinizin durumundan konum bazlı bilgilenmenizi sağlıyor. Üstelik uygulama içinde gruplar oluşturarak hem mesajlaşabilir hem de görüşmeler gerçekleştirebilirsiniz. ‘Acil Durum Butonu’ ile anında yardım isteyebilirsiniz.                                                  Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

Voxer: Sevdiklerinizle anlık iletişim kurabilmenize imkân tanıyan ‘Bas Konuş’ özelliğine sahip bu uygulama ile kısa mesaj, fotoğraf ve konum gönderebilirsiniz. 3G, Wi-Fi, 4D ve EDGE gibi bağlantıları destekleyen uygulamada sesli mesajları 2-3 kat hızlı şekilde dinleyebilirsiniz. Uygulamaları Andorid ve iOS linklerinden indirebilirsiniz.

 

Android Telefonların Sunduğu Acil Durum Hizmetleri

Samsung Galaxy Android telefonunuz, belirli operatörler üzerinden bazı ülke ve bölgelerdeki acil durum hizmetleriyle otomatik şekilde iletişim sağlayabilir. Telefonunuz, yakın çevrenizde meydana gelen 4,5 ve üzeri şiddetindeki depremleri algılayarak size alarmlı uyarı iletmek için yaklaşık konumunuzu kullanabilir. ‘ShakeAlert’ ve ‘Android Deprem Uyarıları Sistemi’ üzerinden elde edilen verilerle gerçekleştirilir.

 

Acil hizmetleri kullanabilmenin yanında deprem uyarılarını açmak ve kapatmak için şu adımları uygulayabilirsiniz;

 

Deprem uyarılarını alabilmek için kablosuz bağlantı veya veri bağlantısının açık olması gerekir.

 

  • - Telefonunuzun ‘Ayarlar’ uygulamasını açıp aktif hale getirin.
  • - ‘Güvenlik ve Acil Durum’ bölümüne girerek ‘Deprem Uyarıları' butonuna dokunun.

 

‘Güvenlik ve Acil Durum’ seçeneğine ulaşamazsanız;

 

  • - ‘Konum’ sonrasında ‘Gelişmiş’ ve ardından ‘Deprem Uyarıları’ alanına dokunun.
  • - ‘Deprem Uyarıları’ bölümünü açabilir ya da kapatabilirsiniz.

 

Geliştirilen Android Acil Durum Konum Hizmeti (ELS) ile Android cihazınızdan acil durum numaralarını aradığınızda, mesaj gönderdiğinizde ilgili kişilere doğru konum bilgileri paylaşılarak hizmetler daha hızlı ve başarılı şekilde gerçekleştirilebilir. 

 

Kullanıcı sistemde yer alan acil durum numarasıyla iletişime geçtiğinde, cihaz ELS ile otomatik olarak konum bilgilerini paylaşır. Android Çok Kaynaklı Konum Sağlayıcı'ya (FLP) iletilen bir konum isteği üzerinden gerçekleşen FLP işlemi, farklı konum sinyalleri aracılığıyla kısa sürede, en doğru konum bilgilerine ulaşmayı sağlar. 

 

Üstelik hem kapalı hem de açık alanlarda çalışabilir. OS 4.4 ve daha yeni sürümleri çalıştırıp Google Play Hizmetleri yüklenmiş olan Android cihazların hepsinde çalışır. Ücretsizdir, yeni bir donanım veya etkinleştirmeye ihtiyaç duyulmaz.

 

iOS Telefonların Sunduğu Acil Durum Hizmetleri

iPhone üzerinden ‘Acil SOS’ ile hem hızlı hem de kolaylıkla yardım çağırabilir ve önceden belirlediğiniz acil durum kişilerini uyarabilirsiniz. SOS ile yapılan aramalarda iPhone'unuz otomatik şekilde yerel olan bir acil servis numarasını arar. 

 

Bazı ülke ve bölgelerde, ihtiyacınız olan servisi seçmeniz gerekebilir. iPhone durum çubuğunda SOS ifadesi yer alıyorsa acil durum aramaları için hali hazırda kullanılabilecek bir hücresel ağ var demektir. Acil durum kişilerini kendiniz oluşturabilirsiniz. 

 

Acil aramanız sonlandırıldıktan sonra eğer iptal etmezseniz iPhone, acil durum kişilerinizi kısa mesajla uyararak konumunuzu bildirir. SOS moduna girdikten sonraki belirli zaman aralığı boyunca konumunuz değişse bile acil durum kişilerinize güncellemeler göndermeye devam eder.

 

Şu adımları izleyerek hizmetleri nasıl kullanabileceğiniz konusunda yardım alabilirsiniz;

Face ID’si bulunan iPhone, 2. Nesil veya daha yeni iPhone SE, iPhone 8 ve iPhone 8 Plus’ta:

 

Yan düğme ve ses yüksekliği düğmelerinden birine aynı anda basılı tutun. ‘Acil SOS’ sürgüsü çıktığında, iPhone bir uyarı sesi iletip bir geri sayım başlatana kadar düğmelere basmaya devam edin. (Geri sayım kısmını atlamak isterseniz Acil SOS sürgüsünü sürükleyebilirsiniz. Geri sayım sonlandığında iPhone ‘Acil Servisi’ aramaya geçer. iPhone’larda yan düğmeye beş kez arka arkaya bastığınızda da ‘Acil SOS’ başlayacak şekilde ayarlama yapmanız mümkündür.

 

  • - ‘Ayarlar2 bölümüne gidin 
  • - ‘Acil SOS’ bölümüne tıkladıktan sonra ‘5 Kez Basarak Ara’ modunu aktifleştirin.

 

Diğer iPhone modellerinde: 

 

  • - Yan düğmeye arka arkaya 5 kez basın.
  • - ‘Acil SOS’ sürgüsünü sürükleyip aktifleştirin.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder